niedziela, 2 lutego 2014

Chorwacja Wyspa Hvar Trekking i Plaże - pieszo szlakiem wzdłuż południowego wybrzeża i trzech plaż, czyli najlepsza trasa widokowo spacerowa

Czasem wycieczka może nas zadziwić, sprawić, że odkryjemy miejsca, które nie każdy jest w stanie zobaczyć. Często odbywa się to całkiem przypadkiem. Zapraszamy do relacji z pieszej wycieczki szlakiem z zatoczki Dubovica do zatoczki Lucisce na wyspie Hvar w Chorwacji.

Chorwacja Wyspa Hvar Parking przy zatoczce Dubovica
Koniec czerwca w Chorwacji ma tę zaletę, że jeszcze nie jest upalnie. W jeden z takich nie upalnych, słonecznych dni (26 stopni) zdecydowaliśmy się dostać do jednej z najpiękniejszych zatoczek na wyspie Hvar - do  Lucisce. Wtedy jeszcze nie wiedzieliśmy co nas czeka ale okazało się, że zatoczka była kulminacją wspaniałej trasy, którą zdecydowaliśmy się pokonać pieszo.

Chorwacja Wyspa Hvar ścieżka do zatoczki Dubovica
Dlaczego pieszo? Były ku temu dwa powody. Pierwszy to taki, że mieliśmy w planach pieszą wycieczkę po górskich szlakach Hvaru ale jej trasa jeszcze nie była sprecyzowana a drugi powód to taki, że droga alternatywna (czyli samochodowa) prowadziła spektakularną, szutrową drogą wzdłuż klifu, i ta właśnie opcja spotkała się ze znaczącym sprzeciwem piękniejszej części naszego zespołu.

Chorwacja Hvar ścieżka do zatoczki Dubovica
Na nasze szczęście w decyzji co do dalszej drogi cały czas pomagali nam napotkani po drodze życzliwi ludzie. Słysząc nasz spór na parkingu nieopodal zatoczki Dubovica para Polaków zdradziła nam, że wzdłuż brzegu prowadzi oznakowany pieszy szlak. Nasz problem został rozwiązany, decyzja o wyborze drogi podjęta i spakowawszy prowiant, picie i podstawowy sprzęt plażowy. Wyruszyliśmy w drogę.

Chorwacja Hvar zatoczka Dubovica
Zatoczka Dubovica jest prześliczna, wręcz pocztówkowa. Półkolista zatoczka z plażą z otoczaków, dosyć spora. Od strony zachodniej urocze typowe dla Hvaru zabudowania. Zieleń roślinności, błękit i turkus Adriatyku przedzielone pasem otoczaków, plaża jak z bajki. Żeby się tu dostać trzeba zostawić samochód na pseudoparkingu na zakręcie gdzie droga odbija od klifu w górę w stronę tunelu prowadzącego przez góry do północnej części wyspy. Jest to główna droga łącząca miasto Hvar, Stari Grad i Jelsę. Na parkingu miejsca jest mało. O godzinie 10:15 zajęliśmy ostatnie przyzwoite wolne miejsce (zostały jeszcze 2 ryzykowne - jedno zagradzające pieszą ścieżkę a drugie grożące lądowaniem w turkusowej kąpieli).

Chorwacja Hvar plaża z otoczaków Dubovica
Aby dojść do zatoczki trzeba iść bezpośrednio z parkingu z górki wąską ścieżką, od samego początku widać całą zatoczkę, mijamy oliwkowe nasadzenia, przeciskamy się przez gąszcz prywatnych zabudowań, jeszcze schodki i już jesteśmy na plaży Dubovica.

Chorwacja Hvar szukanie pieszego szlaku za Dubovicą
Na plaży nie panował tłok, fakt nie był to jeszcze pełnego sezonu ale sądzę, że w pełni lata z racji małego "parkingu" tłumów tu nie ma. Fakt było kilka osób, jakieś rodziny, jakaś para, kajak na wodzie ale ogólnie sielsko i spokojnie. Nie mniej jednak dla nas zbyt blisko "cywilizacji" i po kilku minutach napawania się klimatem zdecydowaliśmy aby ruszyć w "dzicz".

Chorwacja Wyspa Hvar oznaczenie pieszego szlaku
Według informacji napotkanej na parkingu pary trasa powinna nam zająć półtorej godziny... lub więcej. Zajęła więcej :)

Z zatoczki Dubovica ruszyliśmy czymś, co przypominało jedynie ścieżkę i nie byliśmy pewni czy to właściwa droga. Szybko jednak pojawiły się malowane na kamieniach farbą znaki oznaczające właściwy szlak.

Ścieżka była wydeptana i wolna od ostrych zarośli, szło się nią bardzo przyjemnie a lekki wietrzyk uprzyjemniał wędrówkę. Coraz piękniejsze stawały się widoki. Coraz bardziej malownicze zagajniki, kamienne murki, Adriatyk i przepływające łodzie.

W oddali zobaczyliśmy spory zagajnik a układ terenu sugerował jego spadek i być może - zatoczkę :) Czy to już zatoczka Lucsice? Trudno było zgadnąć bo wcześniej widzieliśmy ją tylko na zdjęciach. Przyśpieszyliśmy kroku aby się przekonać.

Chorwacha Hvar plaża Piscena
Dotarliśmy do zatoczki. Ile to trwało? 15 - 25 - 35  minut? Trudno powiedzieć bo napawaliśmy się widokami tej malowniczej ścieżki. Okazało się, że nowo napotkane miejsce ma dwójkę plażowiczów, powiedzieli nam, że to zatoczka o nazwie Piscena.

Plaża, czy zatoczka Piscena na Hvarze to bardzo urokliwe miejsce. Mimo zabudowań plażowały tam tylko dwie osoby. Była to Polska para jak się okazało. Spytaliśmy ich o drogę i odległość do zatoczki Lucisce. Dowiedzieliśmy się, że oni też mieli ochotę tam się wybrać ale zawrócili - ponoć to według nich pewnie z półtorej godziny drogi na piechotę (po raz kolejny) z Pisceny w dodatku warunki miały zmienić się na górskie.

Chorwacha Hvar zatoka Piscena

Zatoczka Piscena na wyspie Hvar otoczona jest z dwóch stron piniowymi gajami. Po lewej stronie (patrząc w stronę morza) znajdują się zabudowania a po prawej wybetonowana przystań. Dalej od brzegu kilka malowniczych, zadbanych  alejek. Plaża jest z białych otoczaków jak to bywa na Hvarze często.

Tego dnia gdy odwiedziliśmy zatoczkę stała tam też motorówka z ogromną dziurą w kadłubie. Okazało się, że poprzedniego dnia ktoś rozbił się nią o pobliskie skały, akcja ratownicza trwała cztery godziny. Ucierpiała jedynie motorówka.

Nasi znajomi z Pisceny dali nam także bardzo dobrą radę i obiecali sporą niespodziankę, jeśli ich posłuchamy. Polecili nam iść dalej szlakiem (tym razem prowadził on pod górę i lasem) i na rozwidleniu dróg skręcić w prawo. Nie pożałowaliśmy.

Chorwacha Hvar plaża zatoczka Piscena
Dużo zdjęć z tej zatoczki nie mamy bo nasi nowo poznani znajomi byli w strojach raczej rzadko spotykanych na polskich plażach więc uszanowaliśmy ich prywatność i bezpośrednich fotek plaży nie robiliśmy..

Chorwacja Hvar Klif czerwonych skał obok Zatoczki Piscena

Czasem fajnie nie śpieszyć się i zwiedzić coś na piechotę. Ścieżka prowadziła przez przerzedzający się lasek i zbliżała w stronę morza. Po chwili  staliśmy na szczycie klifu i to nie byle jakiego, był to klif ze słynnymi czerwonymi skałami Hvaru. Widok zapierał dech w piersiach. Mieliśmy jak na dłoni południowy brzeg Wyspy Hvar i piękne masywy górskie wrzynające się w granat Adriatyku.

Spędziliśmy tu chwilę chłonąc widoki, obserwując jak cienie chmur suną po górskim krajobrazie, uwieczniliśmy miejsce na fotkach i ruszyliśmy w dalszą drogę.

Wyspa Hvar Chorwacja Czerwone skały klif

Wróciliśmy do rozstajów i udaliśmy się dalej, tym razem w lewo. Tu ścieżka rzeczywiście nabiera górskiego charakteru. Trochę lekkiej wspinaczki, trochę wysiłku ale za to widoki stawały się coraz bardziej spektakularne. Ten pieszy szlak na wyspie Hvar ma niesamowity urok.

W drodze do zatoczki Lucisce przemierzaliśmy ścieżki nad przepaścią, złapaliśmy się w sieć ogromnego na oko cztero centymetrowego pająka, zaatakował nas wielki czrno-żółty bąk (trza było nie ruszać, różowych okrągłych kwiatków) ale widzieliśmy klimatyczne ruiny domków, ciekawe formacje skalne na tle Adriatyku, piękne widoki i natura - nic tego nie zastąpi. Cały czas prowadziły nas pomarańczowe oznaczenia szlaku.

Hvar Chorwacja pieszy szlak południowy do Sveta Nedilia
Ścieżka dotarła do sporej winnicy i zmieniła się w wąską szutrową dróżkę. Ta z kolei po kilkuset metrach włączyła się w pas słynnej szutrowej drogi prowadzącej od zatoki Dubovvica do miejscowości Sveta Nedilia. To była właśnie nasza alternatywna droga samochodowa, której nie wybraliśmy.

Wyspa Hvar Chorwacja Droga szutrowa szlakiem do Lucisce
Stwierdziłem później, że całkiem słusznie, bo niektóre miejsca na tej drodze ledwo mieściły jedno autko a perspektywa cofania z opcją upadku w przepaść dla mojej ukochanej to ponad jej nerwową wytrzymałość. Jednocześnie dotarcie do tej trasy było sygnałem, że zbliżamy się do celu. Zatoczka Lucisce była blisko.

Wyspa Hvar Chorwacja Słynna szutrowa Górska droga Do Lucsice

Nasze kroki wzniecały pomarańczowy kurz, za okazałym zakrętem wyłoniły się przepiękne,ogromne formacje skalne, które to właśnie tworzą to niesamowite tło dla tej najpiękniejszej zatoczki Hvaru.

Chorwacja Wyspa Hvar Pieszo Pierwszy widok na plażę Lucisce
Zatoczka nie była pusta - na szutrowej drodze jakimś cudem stały zaparkowane samochody. Góry tworzyły wręcz mistyczny klimat. W miarę schodzenia w dół pośród kamiennych murków ich oddalający się widok jakby przybierał na ekspresji. Z każdym krokiem było ciekawiej.

Hvar Chorwacja Karkołomne parkowanie Droga nad przepaścią
Aż zgubiliśmy drogę... Zamiast w lewo poszliśmy prosto i do zatoczki przedzieraliśmy się przez gęste krzaki i bardzo wąziutką ścieżką, jednak doszliśmy do celu - plaży Lucisce.

Chorwacha Hvar Zejście do zatoczki Lucsice
Zatoczka Lucisce jest przez niektórych uznawana za najpiękniejszą na wyspie Hvar i jedną z najpiękniejszych w całej Chorwacji. Fakt jest czysta a masywy skalne wokół niej tworzą niesamowite tło. Mimo, że jest oddalona spory kawałek od cywilizacji to ma swoich zwolenników. Nawet przed sezonem była tam spora grupka osób.

Chorwacha Hvar Zejście do zatoczki z otoczkiówi  Lucisce
Chorwacha Hvar Zejście do zatoczki z otoczkiówi  Lucisce
Woda wydawała się tu chłodniejsza niż po północnej stronie wyspy i w dodatku była mętna. Nie była brudna ale wyglądało to raczej na miejsce mieszania się słodkiej i słonej wody, podejrzewamy, że w zatoczce musi mieć ujście jakieś podziemne źródełko - co tłumaczyłoby chłód i wrażenie mętności.

Chorwacha Hvar Plaża z otoczaków  Lucisce
Chorwacha Hvar Plaża z otoczaków  Lucisce
Na jednej ze skał zatoczki widniał namalowany i przekreślony sprayem symbol FKK. Mimo, że nagich plaż w Chorwacji jest sporo ta akurat do takich nie należy.

Chorwacja Hvar zatoczka  Lucisce Nurkowanie

W wodzie dość szybko robi się tu głęboko, więc osoby nie umiejące pływać muszą uważać. Jest tu kilka fajnych miejsc do skoków ze skałek - nie wysokich, dzieciaki dokazywały tam cały czas, mimo, że trzeba się wspinać a skały w okolicy bywają ostre.

Hvar Chorwacja Plaża z otoczków zatoczka Lucisce
Sama zatoczka jest dość zaciszna, odizolowana i osłonięta od wiatru. Jej klimat i widoki są nie do opisania. Warto zobaczyć ją samemu. Była perełką w naszej całej pieszej wycieczce tym nadmorskim szlakiem Hvaru.  Możemy śmiało powiedzieć, że ta wycieczka dała nam jedne z najwspanialszych wrażeń z Chorwacji i Wyspy Hvar